tirsdag 3. april 2012

Sildegjerdet, Storebottskarvet, Holdeskardet

1.609 mot Storebotn. Nydelig, i le og helt alene - bedre nedkjøring enn mot Mørkedalen hvor randofolket kjørte. Kameraet paia her. Så - en bortimot uendelig tur på klink is, gjennom einer og vierkratt til Flævassdammen og Holdeskaret hvor Jørn var så grei å hente meg. Og vi var alle enige om at det hadde vært en fin tur...

Varden og sørover mot Hallingskarvet og Reineskarvet hvor Janne og Nils skulle i dag.

Kanskje ikke den smarteste planen, men... Langs Gyrinosvatnet og Flævatnet, ned til Holdeskardet. Går ikke an å gå på vannet, og på nordsiden der jeg skal ser det ikke akkurat ut til å være gode snøforhold. Lar det stå til - har valgt fjellski med kortfeller og vil ikke ha stor glede av den direkte nedkjøringen som andre tar likevel.

Det var ikke så mye vind i dag, men bikkjekaldt - minus 10 hele veien, minst. Ble ikke noen matpause på toppen, nei - jeg hadde en plan.

Og på Jotunheimens og Norges høyeste topper rett der borte i nord.

Veldig klart og fint i dag - kan nesten ta på Hurrungane i vest.

Toppen er på 1.719 meter og ligger i Ål. Der nede kommer det et par stykker opp fra andre siden også.

Oppe på de siste flatene. Tørr og fin snø her. Bare ikke så dypt, da.

Fra 1.500 meter blir det nydelig utsikt også vestover mot Raudeberg og Aurlandsdalen. Bra med snø i nord-vest.

Forsto på rundt 1.300 meter at de som kom bak meg valgte en litt mindre bratt runde, men dette gikk jo fint. Ikke rasfare, selv på det bratteste. Synes jeg. Bjøberg i vest.

Gikk rake veien, opp Rjupebekken via Bakkestølbotn. Var ikke mange meterne det var noen vits i å ha skiene på bena, bratt og hardt nok til å gå til fots.


Brukte nesten syv timer på dagens tur. Da skal det sies at det var gått 45 minutter innen jeg sto på andre siden av denne nedisete brua, eller nå i beste fall; kloppen. Brukte litt tid på å finne alternativer før jeg forserte den på ikke helt elegant vis. (Skal aldri mer klage på brua over til Ulvøya, som forøvrig ble tatt av Berit før jul.)